STROKE, AGING AND NEUROGLOBIN: A NEW THERAPEUTIC APPROACH (Q3213098)

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Project Q3213098 in Spain
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English
STROKE, AGING AND NEUROGLOBIN: A NEW THERAPEUTIC APPROACH
Project Q3213098 in Spain

    Statements

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    106,480.0 Euro
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    133,100.0 Euro
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    80.0 percent
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    30 December 2016
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    29 December 2020
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    UNIVERSIDAD DE JAEN
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    37°57'20.63"N, 3°29'31.42"W
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    23050
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    EL ICTUS ISQUEMICO, UNA DE LAS CAUSAS DE MUERTE Y DISCAPACIDAD MAS IMPORTANTES A NIVEL MUNDIAL, ES UN PROCESO COMPLEJO EN EL QUE LA EDAD ES EL PRINCIPAL FACTOR DE RIESGO. A PESAR DE SU INCIDENCIA, NO EXISTE ACTUALMENTE UN TRATAMIENTO FARMACOLOGICO EFICAZ QUE EVITE EL DAÑO NEURODEGENERATIVO ASOCIADO A ESTA PATOLOGIA. ESTA SITUACION PROBABLEMENTE SE DEBA A LOS INNUMERABLES PROCESOS QUE SUBYACEN AL ICTUS ASI COMO AL DELICADO EQUILIBRIO ENTRE LOS MISMOS. EL DAÑO NEURONAL SE ORIGINA NO SOLO COMO CONSECUENCIA DE LA PROPIA ISQUEMIA SINO MUY ESPECIALMENTE COMO RESULTADO DEL ESTRES OXIDATIVO Y DEL ESTADO INFLAMATORIO ASOCIADOS A LA POSTERIOR FASE DE REPERFUSION. POR TANTO, EL TRATAMIENTO DEL ICTUS ISQUEMICO DEBERIA INCIDIR NO SOLO EN EL RESTABLECIMIENTO DE LA CIRCULACION NORMAL SINO TAMBIEN EN LOS MECANISMOS QUE PROMUEVEN EL DAÑO Y LA MUERTE NEURONAL. LA NEUROGLOBINA (NGB) ES UNA PROTEINA ENDOGENA CUYA CAPACIDAD NEUROPROTECTORA FRENTE AL DAÑO ISQUEMICO HA SIDO DEMOSTRADA RECIENTEMENTE. AUNQUE SU MECANISMO DE ACCION NO SE CONOCE EN PROFUNDIDAD, LA BIBLIOGRAFIA MAS RECIENTE LA RELACIONA CON SU CAPACIDAD PARA DISMINUIR EL NIVEL DE ESPECIES REACTIVAS DE OXIGENO Y NITROGENO. LA EXPRESION Y CAPACIDAD DE INDUCCION EN RESPUESTA A LA HIPOXIA DE LA NGB DISMINUYE CON LA EDAD, POR LO QUE ES MUY PROBABLE QUE LA MAYOR INCIDENCIA DE ICTUS A EDADES AVANZADAS SEA EL RESULTADO DE LA MENOR EFECTIVIDAD DE MECANISMOS NEUROPROTECTORES, EN LOS QUE LA NGB PARECE DESEMPEÑAR UN PAPEL IMPORTANTE. AUNQUE SEGUN ALGUNOS AUTORES LOS NIVELES BASALES DE ESTA PROTEINA NO GARANTIZAN LA PROTECCION FRENTE A LA MUERTE NEURONAL TRAS LA ISQUEMIA, SU SOBREEXPRESION SI CONSIGUE ESTE EFECTO. POR TANTO, LA ADMINISTRACION FARMACOLOGICA DE NGB PODRIA CONSTITUIR UNA TERAPIA EFICAZ EN EL TRATAMIENTO DEL ICTUS. DESAFORTUNADAMENTE, EL TRATAMIENTO DIRECTO CON ESTA PROTEINA NO ES POSIBLE YA QUE NO ES CAPAZ DE ATRAVESAR LA BARRERA HEMATOENCEFALICA, LO QUE HACE NECESARIO PENSAR EN ESTRATEGIAS ALTERNATIVAS, COMO POR EJEMPLO SU ASOCIACION A NANOPARTICULAS, QUE LE PERMITAN AUMENTAR SU BIODISPONIBILIDAD EN LA ZONA DEL INFARTO CEREBRAL. EN BASE A ESTOS ANTECEDENTES, ESTE PROYECTO PROPONE EL DESARROLLO DE UNA NUEVA TERAPIA FARMACOLOGICA FRENTE AL ICTUS ISQUEMICO, BASADA EN LA ACCION NEUROPROTECTORA DE LA NGB Y QUE CONSIDERE LA IMPORTANCIA DE LA EDAD. CONCRETAMENTE: 1) SE UTILIZARA UNA APROXIMACION FARMACOLOGICA, BASADA EN LA ADMINISTRACION DE NGB EXOGENA ASOCIADA A NANOVEHICULOS (LIPOSOMAS Y NANOPARTICULAS SOLIDAS LIPIDICAS), COMO HERRAMIENTA TERAPEUTICA EFICAZ QUE PERMITA AUMENTAR LA BIODISPONIBLIDAD DE LA NGB EN LA ZONA INFARTADA, GARANTIZANDO SU EFECTO NEUROPROTECTOR; 2) SE VALORARA LA EFECTIVIDAD NEUROPROTECTORA DE LOS SISTEMAS FARMACOLOGICOS SELECCIONADOS DURANTE EL ENVEJECIMIENTO, ANALIZANDO EL MECANISMO MOLECULAR IMPLICADO EN EL MISMO. ESPERAMOS QUE NUESTRA PROPUESTA CONSIGA UN IMPORTANTE AVANCE PARA UN MEJOR PRONOSTICO Y TRATAMIENTO DEL ICTUS. (Spanish)
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    ISCHEMIC STROKE, ONE OF THE MOST IMPORTANT CAUSES OF DEATH AND DISABILITY WORLDWIDE, IS A COMPLEX PROCESS IN WHICH AGE IS THE MAIN RISK FACTOR. DESPITE ITS INCIDENCE, THERE IS CURRENTLY NO EFFECTIVE PHARMACOLOGICAL TREATMENT TO PREVENT NEURODEGENERATIVE DAMAGE ASSOCIATED WITH THIS PATHOLOGY. THIS SITUATION IS PROBABLY DUE TO THE INNUMERABLE PROCESSES THAT UNDERLIE THE STROKE AS WELL AS THE DELICATE BALANCE BETWEEN THEM. NEURONAL DAMAGE ORIGINATES NOT ONLY AS A RESULT OF ISCHEMIA ITSELF BUT ESPECIALLY AS A RESULT OF OXIDATIVE STRESS AND INFLAMMATORY STATE ASSOCIATED WITH THE SUBSEQUENT PHASE OF REPERFUSION. THEREFORE, THE TREATMENT OF ISCHEMIC STROKE SHOULD HAVE AN IMPACT NOT ONLY ON THE RESTORATION OF NORMAL CIRCULATION BUT ALSO ON THE MECHANISMS THAT PROMOTE NEURONAL DAMAGE AND DEATH. NEUROGLOBIN (NGB) IS AN ENDOGENOUS PROTEIN WHOSE NEUROPROTECTIVE CAPACITY AGAINST ISCHEMIC DAMAGE HAS RECENTLY BEEN DEMONSTRATED. ALTHOUGH ITS MECHANISM OF ACTION IS NOT KNOWN IN DEPTH, THE MOST RECENT BIBLIOGRAPHY RELATES IT TO ITS ABILITY TO DECREASE THE LEVEL OF REACTIVE OXYGEN AND NITROGEN SPECIES. EXPRESSION AND INDUCTION CAPACITY IN RESPONSE TO NGB HYPOXIA DECREASES WITH AGE, SO IT IS HIGHLY LIKELY THAT THE HIGHER INCIDENCE OF STROKE AT ADVANCED AGES IS THE RESULT OF THE LOWER EFFECTIVENESS OF NEUROPROTECTIVE MECHANISMS, IN WHICH NGB APPEARS TO PLAY AN IMPORTANT ROLE. ALTHOUGH ACCORDING TO SOME AUTHORS THE BASAL LEVELS OF THIS PROTEIN DO NOT GUARANTEE PROTECTION AGAINST NEURONAL DEATH AFTER ISCHEMIA, ITS OVEREXPRESSION IF IT ACHIEVES THIS EFFECT. THEREFORE, THE PHARMACOLOGICAL ADMINISTRATION OF NGB COULD BE AN EFFECTIVE THERAPY IN THE TREATMENT OF STROKE. UNFORTUNATELY, DIRECT TREATMENT WITH THIS PROTEIN IS NOT POSSIBLE SINCE IT IS NOT ABLE TO CROSS THE BLOOD-BRAIN BARRIER, WHICH MAKES IT NECESSARY TO THINK ABOUT ALTERNATIVE STRATEGIES, SUCH AS ITS ASSOCIATION TO NANOPARTICULAES, THAT ALLOW IT TO INCREASE ITS BIOAVAILABILITY IN THE BRAIN INFARCTION AREA. BASED ON THIS BACKGROUND, THIS PROJECT PROPOSES THE DEVELOPMENT OF A NEW PHARMACOLOGICAL THERAPY AGAINST ISCHEMIC STROKE, BASED ON THE NEUROPROTECTIVE ACTION OF THE NGB AND THAT CONSIDERS THE IMPORTANCE OF AGE. IN PARTICULAR: 1) A PHARMACOLOGICAL APPROACH, BASED ON THE ADMINISTRATION OF NGB EXOGENA ASSOCIATED WITH NANOVEHICULOS (LIPOSOMES AND LIPID SOLID NANOPARTICULATES), SHALL BE USED AS AN EFFECTIVE THERAPEUTIC TOOL TO INCREASE THE BIOAVAILABILITY OF NGB IN THE INFARCT ZONE, ENSURING ITS NEUROPROTECTIVE EFFECT; 2) THE NEUROPROTECTIVE EFFECTIVENESS OF THE PHARMACOLOGICAL SYSTEMS SELECTED DURING AGING WILL BE EVALUATED, ANALYSING THE MOLECULAR MECHANISM INVOLVED IN IT. WE HOPE THAT OUR PROPOSAL WILL MAKE AN IMPORTANT STEP FORWARD FOR BETTER FORECASTING AND TREATMENT OF STROKE. (English)
    14 October 2021
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    L’AVC ISCHÉMIQUE, L’UNE DES CAUSES LES PLUS IMPORTANTES DE DÉCÈS ET D’INVALIDITÉ DANS LE MONDE, EST UN PROCESSUS COMPLEXE DANS LEQUEL L’ÂGE EST LE PRINCIPAL FACTEUR DE RISQUE. MALGRÉ SON INCIDENCE, IL N’EXISTE ACTUELLEMENT AUCUN TRAITEMENT PHARMACOLOGIQUE EFFICACE POUR PRÉVENIR LES DOMMAGES NEURODÉGÉNÉRATIFS ASSOCIÉS À CETTE PATHOLOGIE. CETTE SITUATION EST PROBABLEMENT DUE AUX INNOMBRABLES PROCESSUS QUI SOUS-TENDENT L’AVC AINSI QU’À L’ÉQUILIBRE DÉLICAT ENTRE EUX. LES LÉSIONS NEURONALES PROVIENNENT NON SEULEMENT DE L’ISCHÉMIE ELLE-MÊME, MAIS SURTOUT DUES AU STRESS OXYDATIF ET À L’ÉTAT INFLAMMATOIRE ASSOCIÉS À LA PHASE SUIVANTE DE REPERFUSION. PAR CONSÉQUENT, LE TRAITEMENT DES ACCIDENTS VASCULAIRES CÉRÉBRAUX ISCHÉMIQUES DEVRAIT AVOIR UN IMPACT NON SEULEMENT SUR LA RESTAURATION DE LA CIRCULATION NORMALE, MAIS AUSSI SUR LES MÉCANISMES QUI FAVORISENT LES DOMMAGES NEURONAUX ET LA MORT. NEUROGLOBIN (NGB) EST UNE PROTÉINE ENDOGÈNE DONT LA CAPACITÉ NEUROPROTECTRICE CONTRE LES DOMMAGES ISCHÉMIQUES A RÉCEMMENT ÉTÉ DÉMONTRÉE. MÊME SI SON MÉCANISME D’ACTION N’EST PAS CONNU EN PROFONDEUR, LA BIBLIOGRAPHIE LA PLUS RÉCENTE LA RAPPORTE À SA CAPACITÉ À DIMINUER LE NIVEAU D’OXYGÈNE RÉACTIF ET D’AZOTE. L’EXPRESSION ET LA CAPACITÉ D’INDUCTION EN RÉPONSE À L’HYPOXIE DU NGB DIMINUENT AVEC L’ÂGE, DE SORTE QU’IL EST TRÈS PROBABLE QUE L’INCIDENCE PLUS ÉLEVÉE DES ACCIDENTS VASCULAIRES CÉRÉBRAUX À UN ÂGE AVANCÉ SOIT LE RÉSULTAT DE LA DIMINUTION DE L’EFFICACITÉ DES MÉCANISMES NEUROPROTECTEURS, DANS LEQUEL LE NGB SEMBLE JOUER UN RÔLE IMPORTANT. BIEN QUE, SELON CERTAINS AUTEURS, LES NIVEAUX BASAUX DE CETTE PROTÉINE NE GARANTISSENT PAS LA PROTECTION CONTRE LA MORT NEURONALE APRÈS L’ISCHÉMIE, SA SUREXPRESSION SI ELLE ATTEINT CET EFFET. PAR CONSÉQUENT, L’ADMINISTRATION PHARMACOLOGIQUE DU NGB POURRAIT ÊTRE UN TRAITEMENT EFFICACE DANS LE TRAITEMENT DES AVC. MALHEUREUSEMENT, UN TRAITEMENT DIRECT AVEC CETTE PROTÉINE N’EST PAS POSSIBLE PUISQU’IL N’EST PAS EN MESURE DE TRAVERSER LA BARRIÈRE HÉMATO-ENCÉPHALIQUE, CE QUI REND NÉCESSAIRE DE RÉFLÉCHIR À DES STRATÉGIES ALTERNATIVES, TELLES QUE SON ASSOCIATION AUX NANOPARTICULAES, QUI LUI PERMETTENT D’AUGMENTER SA BIODISPONIBILITÉ DANS LA ZONE DE L’INFARCTUS CÉRÉBRAL. SUR CETTE BASE, CE PROJET PROPOSE LE DÉVELOPPEMENT D’UNE NOUVELLE THÉRAPIE PHARMACOLOGIQUE CONTRE LES ACCIDENTS VASCULAIRES CÉRÉBRAUX ISCHÉMIQUES, BASÉE SUR L’ACTION NEUROPROTECTRICE DU NGB ET QUI TIENT COMPTE DE L’IMPORTANCE DE L’ÂGE. EN PARTICULIER: 1) UNE APPROCHE PHARMACOLOGIQUE, FONDÉE SUR L’ADMINISTRATION DE NGB EXOGENA ASSOCIÉ À NANOVEHICULOS (LIPOSOMES ET NANOPARTICULES SOLIDES LIPIDIQUES), DOIT ÊTRE UTILISÉE COMME OUTIL THÉRAPEUTIQUE EFFICACE POUR AUGMENTER LA BIODISPONIBILITÉ DU NGB DANS LA ZONE D’INFARCTUS, GARANTISSANT SON EFFET NEUROPROTECTEUR; 2) L’EFFICACITÉ NEUROPROTECTRICE DES SYSTÈMES PHARMACOLOGIQUES SÉLECTIONNÉS PENDANT LE VIEILLISSEMENT SERA ÉVALUÉE EN ANALYSANT LE MÉCANISME MOLÉCULAIRE QUI Y EST ASSOCIÉ. NOUS ESPÉRONS QUE NOTRE PROPOSITION MARQUERA UN PAS IMPORTANT VERS UNE MEILLEURE PRÉVISION ET UN MEILLEUR TRAITEMENT DES ACCIDENTS VASCULAIRES CÉRÉBRAUX. (French)
    5 December 2021
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    DER ISCHÄMISCHE SCHLAGANFALL, EINER DER WICHTIGSTEN URSACHEN FÜR TOD UND BEHINDERUNG WELTWEIT, IST EIN KOMPLEXER PROZESS, BEI DEM ALTER DER HAUPTRISIKOFAKTOR IST. TROTZ SEINER INZIDENZ GIBT ES DERZEIT KEINE WIRKSAME PHARMAKOLOGISCHE BEHANDLUNG, UM NEURODEGENERATIVE SCHÄDEN IM ZUSAMMENHANG MIT DIESER PATHOLOGIE ZU VERHINDERN. DIESE SITUATION IST WAHRSCHEINLICH AUF DIE UNZÄHLIGEN PROZESSE ZURÜCKZUFÜHREN, DIE DEM SCHLAGANFALL ZUGRUNDE LIEGEN, SOWIE DAS EMPFINDLICHE GLEICHGEWICHT ZWISCHEN IHNEN. NEURONALE SCHÄDEN ENTSTEHEN NICHT NUR DURCH ISCHÄMIE SELBST, SONDERN VOR ALLEM DURCH OXIDATIVEN STRESS UND ENTZÜNDLICHEN ZUSTAND, DER MIT DER NACHFOLGENDEN PHASE DER REPERFUSION VERBUNDEN IST. DAHER SOLLTE DIE BEHANDLUNG ISCHÄMISCHER SCHLAGANFÄLLE NICHT NUR AUSWIRKUNGEN AUF DIE WIEDERHERSTELLUNG DER NORMALEN ZIRKULATION HABEN, SONDERN AUCH AUF DIE MECHANISMEN, DIE NEURONALE SCHÄDEN UND DEN TOD FÖRDERN. NEUROGLOBIN (NGB) IST EIN ENDOGENES PROTEIN, DESSEN NEUROPROTEKTIVE KAPAZITÄT GEGEN ISCHÄMISCHE SCHÄDEN VOR KURZEM NACHGEWIESEN WURDE. OBWOHL SEIN WIRKMECHANISMUS NICHT IN DER TIEFE BEKANNT IST, BEZIEHT SICH DIE JÜNGSTE BIBLIOGRAPHIE AUF IHRE FÄHIGKEIT, DEN GEHALT AN REAKTIVEM SAUERSTOFF UND STICKSTOFFARTEN ZU VERRINGERN. EXPRESSION UND INDUKTIONSFÄHIGKEIT ALS REAKTION AUF NGB-HYPOXIE NIMMT MIT DEM ALTER AB, SO IST ES SEHR WAHRSCHEINLICH, DASS DIE HÖHERE INZIDENZ VON SCHLAGANFÄLLEN IM FORTGESCHRITTENEN ALTER DAS ERGEBNIS DER GERINGEREN WIRKSAMKEIT NEUROPROTEKTIVER MECHANISMEN IST, BEI DENEN NGB EINE WICHTIGE ROLLE ZU SPIELEN SCHEINT. OBWOHL LAUT EINIGEN AUTOREN DIE BASALSPIEGEL DIESES PROTEINS NICHT DEN SCHUTZ VOR NEURONALEM TOD NACH ISCHÄMIE GARANTIEREN, IHRE ÜBEREXPRESSION, WENN ES DIESEN EFFEKT ERREICHT. DAHER KÖNNTE DIE PHARMAKOLOGISCHE VERABREICHUNG VON NGB EINE WIRKSAME THERAPIE BEI DER BEHANDLUNG VON SCHLAGANFALL SEIN. LEIDER IST EINE DIREKTE BEHANDLUNG MIT DIESEM PROTEIN NICHT MÖGLICH, DA SIE NICHT IN DER LAGE IST, DIE BLUT-HIRN-SCHRANKE ZU ÜBERQUEREN, WAS ES NOTWENDIG MACHT, ÜBER ALTERNATIVE STRATEGIEN NACHZUDENKEN, WIE Z. B. SEINE VEREINIGUNG ZU NANOPARTICULAES, DIE ES ERMÖGLICHEN, SEINE BIOVERFÜGBARKEIT IM GEHIRNINFARKT ZU ERHÖHEN. VOR DIESEM HINTERGRUND SCHLÄGT DIESES PROJEKT DIE ENTWICKLUNG EINER NEUEN PHARMAKOLOGISCHEN THERAPIE GEGEN ISCHÄMISCHE SCHLAGANFÄLLE VOR, DIE AUF DER NEUROPROTEKTIVEN WIRKUNG DES NGB BASIERT UND DIE BEDEUTUNG DES ALTERS BERÜCKSICHTIGT. INSBESONDERE: 1) EIN PHARMAKOLOGISCHER ANSATZ, DER AUF DER VERABREICHUNG VON NGB EXOGENA IM ZUSAMMENHANG MIT NANOVEHICULOS (LIPOSOMEN UND LIPID-FESTE NANOPARTIKA) BERUHT, IST ALS WIRKSAMES THERAPEUTISCHES INSTRUMENT ZUR ERHÖHUNG DER BIOVERFÜGBARKEIT VON NGB IN DER INFARKTZONE ZU VERWENDEN, UM SEINE NEUROPROTEKTIVE WIRKUNG ZU GEWÄHRLEISTEN; 2) DIE NEUROPROTEKTIVE WIRKSAMKEIT DER PHARMAKOLOGISCHEN SYSTEME, DIE WÄHREND DES ALTERNS AUSGEWÄHLT WURDEN, WIRD AUSGEWERTET, INDEM DER MOLEKULARE MECHANISMUS ANALYSIERT WIRD, DER DARAN BETEILIGT IST. WIR HOFFEN, DASS UNSER VORSCHLAG EINEN WICHTIGEN SCHRITT NACH VORN FÜR EINE BESSERE VORHERSAGE UND BEHANDLUNG VON SCHLAGANFÄLLEN DARSTELLT. (German)
    9 December 2021
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    ISCHEMISCHE BEROERTE, EEN VAN DE BELANGRIJKSTE OORZAKEN VAN OVERLIJDEN EN INVALIDITEIT WERELDWIJD, IS EEN COMPLEX PROCES WAARIN LEEFTIJD DE BELANGRIJKSTE RISICOFACTOR IS. ONDANKS ZIJN INCIDENTIE IS ER MOMENTEEL GEEN EFFECTIEVE FARMACOLOGISCHE BEHANDELING OM NEURODEGENERATIEVE SCHADE GEASSOCIEERD MET DEZE PATHOLOGIE TE VOORKOMEN. DEZE SITUATIE IS WAARSCHIJNLIJK TE WIJTEN AAN DE ONTELBARE PROCESSEN DIE TEN GRONDSLAG LIGGEN AAN DE BEROERTE EN DE DELICATE BALANS TUSSEN HEN. NEURONALE SCHADE ONTSTAAT NIET ALLEEN ALS GEVOLG VAN ISCHEMIE ZELF, MAAR VOORAL ALS GEVOLG VAN OXIDATIEVE STRESS EN ONTSTEKINGSTOESTAND GEASSOCIEERD MET DE VOLGENDE FASE VAN REPERFUSIE. DAAROM MOET DE BEHANDELING VAN ISCHEMISCHE BEROERTE NIET ALLEEN VAN INVLOED ZIJN OP HET HERSTEL VAN DE NORMALE CIRCULATIE, MAAR OOK OP DE MECHANISMEN DIE NEURONALE SCHADE EN DOOD BEVORDEREN. NEUROGLOBIN (NGB) IS EEN ENDOGENE EIWIT WAARVAN DE NEUROPROTECTIEVE CAPACITEIT TEGEN ISCHEMISCHE SCHADE ONLANGS IS AANGETOOND. HOEWEL HET WERKINGSMECHANISME NIET DIEPGAAND BEKEND IS, HEEFT DE MEEST RECENTE BIBLIOGRAFIE BETREKKING OP ZIJN VERMOGEN OM HET NIVEAU VAN REACTIEVE ZUURSTOF EN STIKSTOFSOORTEN TE VERLAGEN. EXPRESSIE- EN INDUCTIECAPACITEIT ALS REACTIE OP NGB-HYPOXIE NEEMT AF MET DE LEEFTIJD, DUS HET IS ZEER WAARSCHIJNLIJK DAT DE HOGERE INCIDENTIE VAN BEROERTE OP GEVORDERDE LEEFTIJD HET GEVOLG IS VAN DE LAGERE EFFECTIVITEIT VAN NEUROPROTECTIEVE MECHANISMEN, WAARIN NGB EEN BELANGRIJKE ROL LIJKT TE SPELEN. HOEWEL VOLGENS SOMMIGE AUTEURS DE BASALE NIVEAUS VAN DIT EIWIT GEEN BESCHERMING TEGEN NEURONALE DOOD NA ISCHEMIE GARANDEREN, ZIJN OVEREXPRESSIE ALS HET DIT EFFECT BEREIKT. DAAROM KAN DE FARMACOLOGISCHE TOEDIENING VAN NGB EEN EFFECTIEVE THERAPIE ZIJN BIJ DE BEHANDELING VAN BEROERTE. HELAAS, DIRECTE BEHANDELING MET DIT EIWIT IS NIET MOGELIJK OMDAT HET NIET IN STAAT IS OM DE BLOED-HERSENBARRIÈRE OVER TE STEKEN, WAARDOOR HET NODIG IS OM NA TE DENKEN OVER ALTERNATIEVE STRATEGIEËN, ZOALS DE ASSOCIATIE MET NANOPARTICULAES, DIE HET MOGELIJK MAKEN OM ZIJN BIOLOGISCHE BESCHIKBAARHEID IN HET HERSENINFARCTGEBIED TE VERHOGEN. OP BASIS VAN DEZE ACHTERGROND STELT DIT PROJECT DE ONTWIKKELING VOOR VAN EEN NIEUWE FARMACOLOGISCHE THERAPIE TEGEN ISCHEMISCHE BEROERTE, GEBASEERD OP DE NEUROPROTECTIEVE WERKING VAN DE NGB EN DIE HET BELANG VAN LEEFTIJD IN OVERWEGING NEEMT. MET NAME: 1) EEN FARMACOLOGISCHE BENADERING, GEBASEERD OP DE TOEDIENING VAN NGB EXOGENA GEASSOCIEERD MET NANOVEHICULOS (LIPOSOMEN EN VASTE LIPIDEN NANOPARTICULATEN), WORDT GEBRUIKT ALS EEN EFFECTIEF THERAPEUTISCH HULPMIDDEL OM DE BIOLOGISCHE BESCHIKBAARHEID VAN NGB IN DE INFARCTZONE TE VERHOGEN, WAARDOOR HET NEUROPROTECTIEVE EFFECT ERVAN WORDT GEWAARBORGD; 2) DE NEUROPROTECTIEVE EFFECTIVITEIT VAN DE FARMACOLOGISCHE SYSTEMEN DIE TIJDENS DE VEROUDERING ZIJN GESELECTEERD, ZAL WORDEN GEËVALUEERD, WAARBIJ HET MOLECULAIRE MECHANISME WORDT GEANALYSEERD DAT ERBIJ BETROKKEN IS. WIJ HOPEN DAT ONS VOORSTEL EEN BELANGRIJKE STAP VOORWAARTS ZAL ZETTEN VOOR EEN BETERE VOORSPELLING EN BEHANDELING VAN BEROERTE. (Dutch)
    17 December 2021
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    Jaén
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    Identifiers

    BFU2016-80316-R
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