Validation of a predictive model of malignancy of a solitary pulmonary nodule and survival after five years of follow-up (Q3168526)

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Project Q3168526 in Spain
Language Label Description Also known as
English
Validation of a predictive model of malignancy of a solitary pulmonary nodule and survival after five years of follow-up
Project Q3168526 in Spain

    Statements

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    9,250.0 Euro
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    18,500.0 Euro
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    50.0 percent
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    1 January 2019
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    31 March 2022
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    UNIVERSIDAD MIGUEL HERNANDEZ
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    38°20'37.10"N, 0°29'17.41"W
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    03014
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    El Nódulo Pulmonar Solitario (NPS), es un hallazgo común en la práctica clínica cuando se realizan pruebas de imagen de tórax. Aunque la mayoría de los NPS son benignos, hay de un 10 a 20% que serán diagnosticados de cáncer de pulmón. Dada la historia natural de este cáncer los clínicos tienden a adoptar frecuentemente una actitud proactiva realizando realizando frecuentemente procedimientos diagnósticos innecesarios. La cuestión clave es conocer el riesgo de cáncer que tienen los nódulos pulmonares solitarios detectados en el transcurso de la atención clínica habitual –no en un contexto de cribado-, y cual es la mejor opción diagnóstica. Objetivo: Determinar en un periodo de cinco años, el riesgo de malignidad de un NPS detectado en estudios radiológicos llevados a cabo en servicios de radiología general en la práctica clínica y la probabilidad de supervivencia a 5 años de estos pacientes, la concordancia de su manejo diagnóstico según directrices de la guía de la sociedad Fleischner, así como los factores asociados a un inadecuado seguimiento radiológico (sobre evaluación, infra evaluación)y las consecuencias derivadas en términos de radiación recibida. (Spanish)
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    The Solitary Lung Nodule (NPS) is a common finding in clinical practice when chest imaging tests are performed. Although most PSCs are benign, there are 10 to 20 % that will be diagnosed with lung cancer. Given the natural history of this cancer, clinicians often tend to adopt a proactive attitude by frequently performing unnecessary diagnostic procedures. The key issue is to know the cancer risk of the solitary lung nodules detected in the course of routine clinical care — not in a screening context — and which is the best diagnostic option. Objective: To determine over a five-year period the risk of malignancy of an NPS detected in radiological studies carried out in general radiology services in clinical practice and the probability of survival to 5 years of these patients, the consistency of their diagnostic management according to Fleischner’s guidelines, as well as the factors associated with inadequate radiological follow-up (on evaluation, under evaluation) and the consequences derived in terms of radiation received. (English)
    12 October 2021
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    Le nodule pulmonaire solitaire (NPS) est une constatation courante dans la pratique clinique lorsque des tests d’imagerie thoracique sont effectués. Bien que la plupart des PSC soient bénins, il y a 10 à 20 % qui seront diagnostiqués avec un cancer du poumon. Compte tenu de l’histoire naturelle de ce cancer, les cliniciens ont souvent tendance à adopter une attitude proactive en effectuant souvent des procédures diagnostiques inutiles. L’enjeu clé est de connaître le risque de cancer des nodules pulmonaires isolés détectés dans le cadre des soins cliniques de routine — et non dans un contexte de dépistage — et qui est la meilleure option diagnostique. Objectif: Déterminer, sur une période de cinq ans, le risque de maligne d’un NPS détecté dans des études radiologiques effectuées dans les services de radiologie générale en pratique clinique et la probabilité de survie jusqu’à 5 ans de ces patients, la cohérence de leur prise en charge diagnostique selon les lignes directrices de Fleischner, ainsi que les facteurs associés à un suivi radiologique inadéquat (sur évaluation, en cours d’évaluation) et les conséquences dérivées en termes de rayonnement reçu. (French)
    4 December 2021
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    Die Solitary Lung Nodule (NPS) ist ein häufiger Befund in der klinischen Praxis, wenn Tests zur Brustbildgebung durchgeführt werden. Obwohl die meisten PSC gutartig sind, gibt es 10 bis 20 %, die mit Lungenkrebs diagnostiziert werden. Angesichts der natürlichen Geschichte dieses Krebses neigen Kliniker oft dazu, eine proaktive Haltung einzunehmen, indem sie häufig unnötige diagnostische Verfahren durchführen. Dabei geht es vor allem darum, das Krebsrisiko der einzelnen Lungenknoten zu kennen, das im Rahmen der routinemäßigen klinischen Versorgung – nicht im Screening-Kontext – erkannt wurde und die beste diagnostische Option ist. Ziel: Um über einen Zeitraum von fünf Jahren das Risiko einer Malignität eines NPS zu ermitteln, das in radiologischen Studien im Allgemeinen in der klinischen Praxis durchgeführt wurde, sowie die Überlebenswahrscheinlichkeit bis zu 5 Jahren dieser Patienten, die Konsistenz ihres diagnostischen Managements nach Fleischners Richtlinien sowie die Faktoren, die mit unzureichenden radiologischen Nachbeobachtungen (bei der Bewertung, Bewertung) und den daraus resultierenden Folgen in Bezug auf die erhaltene Strahlung verbunden sind. (German)
    9 December 2021
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    De Solitary Lung Nodule (NPS) is een veel voorkomende bevinding in de klinische praktijk wanneer borstbeeldvormingstests worden uitgevoerd. Hoewel de meeste PSC’s goedaardig zijn, zijn er 10 tot 20 % die zullen worden gediagnosticeerd met longkanker. Gezien de natuurlijke geschiedenis van deze kanker, hebben clinici vaak de neiging om een proactieve houding aan te nemen door vaak onnodige diagnostische procedures uit te voeren. Het belangrijkste probleem is om te weten het kankerrisico van de eenzame long knobbeltjes die tijdens de routine klinische zorg worden gedetecteerd — niet in een screening context — en dat is de beste diagnostische optie. Doelstelling: Om gedurende een periode van vijf jaar het risico van maligniteit van een NPS vast te stellen dat is vastgesteld in radiologische studies die in de algemene radiologiediensten in de klinische praktijk zijn uitgevoerd en de overlevingskans bij vijf jaar van deze patiënten, de consistentie van hun diagnostische behandeling volgens de richtlijnen van Fleischner, alsook de factoren die verband houden met een ontoereikende radiologische follow-up (bij evaluatie, in evaluatie) en de gevolgen die zijn afgeleid in termen van ontvangen straling. (Dutch)
    17 December 2021
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    Alicante/Alacant
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    Identifiers

    PI18_00258
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