ERDF — CEA — EM.SIM.BASICS PROJECT (Q3673412)

From EU Knowledge Graph
Revision as of 12:22, 6 December 2021 by DG Regio (talk | contribs) (‎Changed label, description and/or aliases in nl, and other parts: Adding Dutch translations)
Jump to navigation Jump to search
Project Q3673412 in France
Language Label Description Also known as
English
ERDF — CEA — EM.SIM.BASICS PROJECT
Project Q3673412 in France

    Statements

    0 references
    21,600.00 Euro
    0 references
    54,000.0 Euro
    0 references
    40.0 percent
    0 references
    31 January 2016
    0 references
    30 September 2017
    0 references
    COMMISSARIAT A L' ENERGIE ATOMIQUE ET AUX ENERGIES ALTERNATIVES
    0 references
    91191
    0 references
    La radiologie interventionnelle (RI) consiste à utiliser l'imagerie et notamment les rayons X afin de guider des dispositifs dans le corps humain dans un but diagnostic ou thérapeutique. Le taux d'augmentation des actes interventionnels est de l'ordre de 10 à 20 % par an et cette discipline est un axe majeur du nouveau Plan Cancer 2014-2020. Pour exemple, le CHU de CAEN a réalisé 2023 actes de RI liés à l'oncologie en 2013. En raison de la durée et de la complexité des procédures, les doses de rayonnement délivrées aux patients et reçues par les praticiens peuvent être très élevées. La RI est résolument la pratique sur laquelle les institutions en charge de la prévention des risques ionisants apportent aujourd'hui le plus d'attention. L'Autorité de Sûreté Nucléaire maintient ainsi pour les prochaines années la RI comme priorité d'inspection et la Haute Autorité de Santé (HAS) a publié en mai 2014 un guide destiné à accompagner les professionnels de santé dans la prévention du risque déterministe en RI. La prévention du risque radiologique et l'application du principe d'optimisation de la dose dépendent principalement du niveau de formation et de qualification des équipes soignantes. Or selon les articles R.4451-47 et 50 du code du travail tout travailleur susceptible d'intervenir en zone surveillée ou contrôlée doit bénéficier d'une formation à la radioprotection du patient (renouvelée tous les 10 ans) et d'une formation à la radioprotection du travailleur (renouvelée tous les 3 ans). Cette obligation de formation incombe à l'employeur. Le plus souvent, les principaux freins à la formation évoqués par les structures de soins sont le coût, le manque de temps du personnel soignant mais également le manque d'attractivité des enseignements théoriques. Le développement de la simulation pour la formation initiale et continue des professionnels de santé s'impose comme une innovation incontournable qui permet de s'immerger dans le réel, de mobiliser ses savoirs sans prendre de risque pour le patient et pour soi-même. Ce mode de formation par la simulation est soutenu par l'HAS.L'objectif du projet est donc de créer un logiciel de formation de type « serious game dans lequel l'apprenant sera placé au centre de l'action dans un environnement virtuel en 3D très réaliste reconstituant une salle de RI ou de bloc opératoire. Dans cet environnement, l'apprenant pourra choisir son protocole opératoire, ses équipements de protection individuels et collectifs, placer librement le patient et la position de son équipe dans la salle afin d'identifier les bons gestes, les bonnes pratiques de radioprotection, en illustrant de manière interactive et visuelle l'influence de son geste sur la dose qu'il reçoit et sur la dose délivrée à la peau du patient. Le projet réunit 4 partenaires aux expertises complémentaires, indispensables pour le développement d'un outil de formation numérique à la radioprotection en milieu médical : OREKA INGENIERIE, CHU CAEN, esprimed et CEA/INSTN. (French)
    0 references
    Interventional radiology (IR) is the use of imaging, including X-rays, to guide devices in the human body for diagnostic or therapeutic purposes. The rate of increase in interventional actions is between 10 % and 20 % per year and this discipline is a major focus of the new Cancer Plan 2014-2020. For example, the CHU of CAEN carried out 2023 acts of RI related to oncology in 2013. Due to the length and complexity of procedures, radiation doses to patients and received by practitioners can be very high. The RP is resolutely the practice to which the institutions responsible for the prevention of ionising risks pay the most attention today. The Nuclear Safety Authority thus maintains for the coming years the RI as an inspection priority and the High Health Authority (HAS) published in May 2014 a guide designed to assist healthcare professionals in the prevention of deterministic risk in RI. The prevention of radiological risk and the application of the principle of dose optimisation depend mainly on the level of training and qualification of the health care teams. Under Articles R.4451-47 and 50 of the Labour Code, any worker who is likely to intervene in a supervised or controlled area must be trained in the radiation protection of the patient (renewed every 10 years) and training in radiation protection of the worker (renewed every 3 years). This training obligation rests with the employer. In most cases, the main obstacles to training mentioned by the care facilities are the cost, the lack of time of the caring staff but also the lack of attractiveness of theoretical teaching. The development of simulation for the initial and continuing training of health professionals is an essential innovation that allows us to immerse ourselves in reality, to mobilise your knowledge without taking any risk to the patient and to yourself. This simulation training mode is supported by the HAS.The aim of the project is therefore to create a “serious game” training software in which the learner will be placed at the center of the action in a very realistic 3D virtual environment rebuilding an RI room or operating room. In this environment, the learner will be able to choose its operating protocol, its individual and collective protective equipment, place the patient freely and the position of his team in the room in order to identify the right gestures, good radiation protection practices, by illustrating in an interactive and visual way the influence of his gesture on the dose he receives and on the dose delivered to the patient’s skin. The project brings together 4 partners with complementary expertise, essential for the development of a digital training tool on radiation protection in medical settings: Oreka INGENIERIE, CHU CAEN, esprimed and CEA/INSTN. (English)
    18 November 2021
    0 references
    Die interventionelle Radiologie (RI) besteht in der Verwendung von Bildgebung und insbesondere von Röntgenstrahlen, um Geräte für diagnostische oder therapeutische Zwecke im menschlichen Körper zu leiten. Die Steigerungsrate der Eingriffe liegt zwischen 10 und 20 % pro Jahr, und diese Disziplin ist ein wichtiger Schwerpunkt des neuen Plans Krebs 2014-2020. So hat der CHU von CAEN 2013 2023 IR-Akten im Zusammenhang mit Onkologie durchgeführt. Aufgrund der Dauer und Komplexität der Verfahren können die Strahlendosen, die den Patienten abgegeben und von den Praktikern empfangen werden, sehr hoch sein. Die GO ist die Praxis, der die für die Prävention ionisierender Risiken zuständigen Institutionen heute am meisten Beachtung schenken. Die Nuklearsicherheitsbehörde hält damit die RI für die nächsten Jahre als Inspektionspriorität aufrecht, und die Hohe Gesundheitsbehörde (HAS) hat im Mai 2014 einen Leitfaden veröffentlicht, der die Angehörigen der Gesundheitsberufe bei der Prävention deterministischer Risiken in der RI begleiten soll. Die Verhütung von radiologischen Risiken und die Anwendung des Grundsatzes der Dosisoptimierung hängen in erster Linie von der Ausbildung und Qualifikation der Pflegekräfte ab. Gemäß den Artikeln R.4451-47 und 50 des Arbeitsgesetzbuchs muss jeder Arbeitnehmer, der in einem überwachten oder kontrollierten Bereich tätig werden kann, eine (alle 10 Jahre erneuerte) Strahlenschutzausbildung des Patienten und eine (alle drei Jahre erneuerte) Ausbildung zum Strahlenschutz der Arbeitnehmer erhalten. Diese Schulungspflicht obliegt dem Arbeitgeber. In den meisten Fällen sind die von den Pflegestrukturen angesprochenen Haupthindernisse für die Ausbildung die Kosten, die Zeitknappheit des Pflegepersonals, aber auch die mangelnde Attraktivität theoretischer Lehren. Die Entwicklung der Simulation für die Aus- und Weiterbildung von Angehörigen der Gesundheitsberufe ist eine unumgängliche Innovation, die es ermöglicht, in die Realität einzutauchen und ihr Wissen zu mobilisieren, ohne für den Patienten und sich selbst ein Risiko einzugehen. Dieser Modus des Simulationstrainings wird vom HAS unterstützt.Das Ziel des Projekts ist es daher, eine „serious game“-Schulungssoftware zu erstellen, in der der Lernende in der Mitte der Aktion in einer sehr realistischen virtuellen 3D-Umgebung platziert wird, die einen RI- oder OP-Raum rekonstruiert. In dieser Umgebung kann der Lernende sein Operationsprotokoll, persönliche und kollektive Schutzausrüstungen wählen, den Patienten und die Position seines Teams frei im Raum platzieren, um die richtigen Gesten und die gute Strahlenschutzpraxis zu identifizieren, indem er auf interaktive und visuelle Weise den Einfluss seiner Geste auf die Dosis, die er erhält, und auf die der Haut des Patienten abgegebene Dosis illustriert. Das Projekt bringt vier Partner mit ergänzenden Fachkenntnissen zusammen, die für die Entwicklung eines digitalen Schulungsinstruments für den Strahlenschutz im medizinischen Bereich unerlässlich sind: Oreka INGENIERIE, CHU CAEN, esprimed und CEA/INSTN. (German)
    1 December 2021
    0 references
    Interventionele radiologie (IR) is het gebruik van beeldvorming, met inbegrip van röntgenstralen, om hulpmiddelen in het menselijk lichaam te begeleiden voor diagnostische of therapeutische doeleinden. Het stijgingspercentage van de interventiemaatregelen ligt tussen 10 % en 20 % per jaar en deze discipline is een belangrijk aandachtspunt van het nieuwe kankerbestrijdingsplan 2014-2020. Zo heeft het CHU van CAEN in 2013 RI-handelingen van 2023 met betrekking tot oncologie uitgevoerd. Vanwege de lengte en complexiteit van de procedures kunnen stralingsdoses bij patiënten en ontvangen door beoefenaars zeer hoog zijn. De RP is resoluut de praktijk waaraan de instellingen die verantwoordelijk zijn voor de preventie van ioniserende risico’s vandaag de dag de meeste aandacht besteden. De Autoriteit voor nucleaire veiligheid handhaaft dus de RI voor de komende jaren als inspectieprioriteit en de Hoge Gezondheidsautoriteit (HAS) heeft in mei 2014 een gids gepubliceerd om beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg te helpen bij het voorkomen van deterministische risico’s bij RI. De preventie van radiologische risico’s en de toepassing van het principe van dosisoptimalisatie hangen voornamelijk af van het opleidings- en kwalificatieniveau van de gezondheidsteams. Volgens de artikelen R.4451-47 en 50 van het arbeidswetboek moet iedere werknemer die in een gecontroleerde of gecontroleerde zone kan ingrijpen, zijn opgeleid in de stralingsbescherming van de patiënt (om de tien jaar verlengd) en opleiding in stralingsbescherming van de werknemer (om de drie jaar verlengd). Deze opleidingsverplichting rust bij de werkgever. In de meeste gevallen zijn de belangrijkste belemmeringen voor de opleiding die door de zorginstellingen worden genoemd, de kosten, het gebrek aan tijd van het verzorgende personeel, maar ook het gebrek aan aantrekkelijkheid van theoretisch onderwijs. De ontwikkeling van simulatie voor de initiële en voortgezette opleiding van gezondheidswerkers is een essentiële innovatie die ons in staat stelt om ons in werkelijkheid onder te dompelen, om uw kennis te mobiliseren zonder enig risico te nemen voor de patiënt en voor uzelf. Deze simulatie trainingsmodus wordt ondersteund door het HAS.Het doel van het project is daarom een „ernstig spel” trainingssoftware te creëren waarin de leerling in het midden van de actie zal worden geplaatst in een zeer realistische 3D virtuele omgeving die een RI-ruimte of operatiekamer herbouwt. In deze omgeving zal de leerling zijn werkingsprotocol, zijn individuele en collectieve beschermingsmiddelen kunnen kiezen, de patiënt vrij en de positie van zijn team in de kamer kunnen plaatsen om de juiste gebaren, goede stralingsbeschermingspraktijken te identificeren, door op een interactieve en visuele manier de invloed van zijn gebaar op de dosis die hij ontvangt en op de dosis die aan de huid van de patiënt wordt geleverd, te illustreren. Het project brengt vier partners samen met complementaire expertise, die essentieel zijn voor de ontwikkeling van een digitaal trainingsinstrument inzake stralingsbescherming in medische omgevingen: Oreka INGENIERIE, CHU CAEN, esprimed en CEA/INSTN. (Dutch)
    6 December 2021
    0 references

    Identifiers

    15P04153
    0 references